Distribučné centrum vs. centrum plnenia: Porovnanie

image of blog Frisbo Team

Aj keď distribučné centrá a centrá plnenia zohrávajú v dodávateľskom reťazci podobnú úlohu, existujú medzi nimi značné rozdiely. V tomto článku sa pozrieme na tieto rozdiely a porovnáme distribučné centrá a centrá plnenia. Týmto spôsobom sa budete môcť rozhodnúť, ktoré z nich je potrebné pre váš elektronický obchod alebo maloobchodný podnik.

Najprv si povedzme o distribučných centrách. Zohrávajú dôležitú úlohu v každom cezhraničnom dodávateľskom reťazci. 

Čo sú distribučné centrá?

Primárnou úlohou distribučného centra je slúžiť ako tranzitný uzol pre produkty v rámci dodávateľského reťazca. V mnohých prípadoch sa spôsob dopravy v rámci distribučných centier mení. Použime jednoduchý príklad. Pôsobíte v Spojených štátoch a získavate produkty z Číny. Na začiatku sú produkty, ktoré si objednáte, prepravované po mori do distribučného centra v jednom z pobrežných miest v USA. Tam sú vaše produkty vyložené a prepravené po ceste priamo na vaše miesto (do vašej centrály alebo skladu).

Je pravda, že v niektorých prípadoch môžu distribučné centrá fungovať aj ako sklady. Väčšina distribučných centier má nakladacie rampy, rozsiahlu skladovaciu plochu a expedičnú časť, ale ich primárnou úlohou je uľahčovať tranzit a presúvať zásoby (nie skladovať) efektívnym spôsobom. Navyše, distribučné centrá zvyčajne nezasielajú produkty priamo koncovým zákazníkom. Je to úloha centra plnenia.

Čo sú centrá plnenia?

Keď hovoríme o plnení, koncept je trochu iný. Centrá plnenia, často označované ako logistické centrá, pomáhajú maloobchodným spoločnostiam a spoločnostiam elektronického obchodu skladovať tovar a odosielať ho priamo zákazníkom. Zjednodušene možno povedať, že centrá plnenia si môžete predstaviť ako pokročilé sklady s oveľa širším rozsahom služieb. Sú oveľa viac orientované na zákazníka a často riešia aj vrátenie tovaru a reklamácie. Mnohé centrá plnenia ponúkajú cezhraničnú prepravu, ktorá ich klientom umožňuje dobyť zahraničné trhy bez ďalších finančných investícií. 

Ak prevádzkujete internetový obchod a nechcete si prenajímať sklad (či dokonca sami riešiť logistiku), môžete sa rozhodnúť spolupracovať s externým centrom plnenia a zveriť všetky logistické procesy práve jemu. V tomto scenári je centrum plnenia (vo vlastníctve logistickej spoločnosti tretej strany) zodpovedné za:

  • Príjem produktov od vašich distribútorov a veľkoobchodníkov
  • Uchovávanie v skladovacom priestore určenom na tento účel
  • Vyzdvihovanie a balenie produktov v závislosti od toku objednávok (zahŕňa to zabezpečenie balíkov, tlač nákladových listov atď.)
  • Zasielanie balíkov priamo vašim zákazníkom, do tuzemska aj do zahraničia (centrá plnenia spolupracujú priamo s miestnymi aj medzinárodnými kuriérmi a inými prepravcami zodpovednými za takzvané doručovanie na poslednú míľu)

Ak riadite cezhraničný dodávateľský reťazec, produkty sa najskôr odošlú do distribučného centra a potom do vášho skladu alebo centra plnenia. 

Distribučné centrá vs. centrá plnenia: Ktoré z nich by ste si mali vybrať?

Na túto otázku neexistuje jednoduchá odpoveď. A je to pravda; cezhraničné dodávateľské reťazce majú zvyčajne distribučné centrá aj centrá plnenia. Všetko však závisí od mnohých faktorov, vrátane:

  • Vášho obchodného modelu
  • Zložitosti vášho dodávateľského reťazca
  • Doby obratu vašich produktov
  • Vášho rozpočtu

Vo všeobecnosti, ak pôsobíte v odvetví elektronického obchodu a chcete ušetriť čas a peniaze, vyberte si centrum plnenia. Týmto spôsobom môžete zjednodušiť a skrátiť dodávateľský reťazec a rýchlo odosielať produkty zákazníkom. Vaši predajcovia môžu odosielať produkty priamo vašej spoločnosti poskytujúcej služby plnenia. Na druhej strane, ak prevádzkujete vyspelú maloobchodnú spoločnosť s celou sieťou kamenných predajní, distribučné centrá sa javia ako nevyhnutnosť. Dôkladne zanalyzujte svoju situáciu, porovnajte všetky výhody a nevýhody oboch riešení a urobte informované rozhodnutie.

Nezabudnite to zdieľať.

Súvisiace príspevky

Prihláste sa na odber noviniek

Budeme vás informovať o všetkom podstatnom zo sveta skladov, logistiky a doručovania.